5 dagen in Parijs
Parijs

Lente in Parijs | Dag 1

De Thalys raast door het landschap. Ik kijk uit het raampje en zie het Franse landschap voorbij glijden. Het is 2,5 jaar geleden dat we naar Parijs gingen. Ik voel me gezegend dat we weer naar de stad waar we zo van houden kunnen afreizen en daar ons 12,5 jarig huwelijk kunnen vieren. En natuurlijk van de lente in Parijs te genieten. Al weken kijk ik uit naar deze reis en ik kan bijna niet geloven dat we in de rode stoelen zitten en de trein met bijna 300 km per uur ons naar de stad van de liefde zal brengen en we daar vijf volle dagen zullen verblijven.

Aankomst in Parijs

Om half tien zaten we al op een Parijs terrasje in de zon te genieten van verse croissantjes en koffie. Ik sloeg de mensen die langs het terras liepen gade en kon het nog steeds niet geloven dat we echt in Parijs waren en we vijf dagen. Na het ontbijt namen we de metro naar ons hotel. Toen we de metro uitkwamen, zagen we de Eiffeltoren glinsteren in de zon. Ik keek om mij heen. De pharmacie op de hoek, het krantenstalletje bij de metro, een man met een tafeltje die fruit te koop aanbood, het café met het gezellige terras aan de overkant…het was net zo als 2,5 jaar geleden.

Hotel Carina Tour Eiffel - Lente in Parijs | Dag 1

We lieten de bagage achter in ons vertrouwde hotel en wandelden naar de Eiffeltoren. Dit is altijd wat we als eerste doen als we in Parijs zijn. We ‘begroetten’ de toren en kozen daarna een andere richting uit, de Avenue de Camoëns, waar je een mooi uitzicht hebt op de Eiffeltoren en ook een favoriete plek is voor Instagram foto’s :). Dit straatje ligt vlakbij Trocadero, waar we een gezellig terrasje vonden want ondertussen hadden we wel trek gekregen. Deze kant van Parijs ken ik niet zo heel goed, dus extra leuk om eens een andere afslag te nemen. De lunch was een goede kennismaking. Ik had in mijn notitieboekje genoteerd dat ik vooral wilde observeren. Het terras zat vol met locals en toeristen en vooral de locals heb ik gadeslagen en er kwamen ook Parisiennes voorbij slenteren waar ik inspiratie uit kon halen.

Eiffeltoren - Lente in Parijs | Dag 1

Avenue de Camoens - Lente in Parijs | Dag 1

Lunch - Lente in Parijs | Dag 1

Slenteren door de straatjes

Het plan was ook om zo min mogelijk met een plattegrond in Parijs rond te lopen dus liepen we na de lunch zomaar een straat in en slenterden langs prachtige Hausmann gebouwen tot we weer bij de Seine kwamen, de brug overstaken naar het 7e arrondissement, richting de rue Cler. De rue Cler is een straat met verschillende winkels en cafes. Bij Armor Luxe kon ik het niet laten om twee streepjesshirts te kopen. Een echte goede basic voor in een garderobe à la Parisienne!

Haussmann appartementen - Lente in Parijs | Dag 1

Uitzicht op Eiffeltoren - Lente in Parijs | Dag 1

Cafe de Marche rue Cler - Lente in Parijs | Dag 1

Rue Cler - Lente in Parijs | Dag 1

Het 7e arrondissement vind ik altijd heel leuk om doorheen te wandelen. Er hangt een unieke sfeer. Er is een groot aanbod van winkels, cafes en de architectuur is prachtig. We dompelden ons onder in he Parijse leven, genoten van de vrijmibo op een zonovergoten terras, waar ik een goedgeklede Parisienne gadesloeg die een boek las en van haar cafe nipte, voordat we weer naar ons hotel wandelden, want die avond stond er iets heel leuks op de planning!

Een diner in een bijzonder restaurant

Voordat we gingen dineren, liepen we door de wijk Montparnasse, die ik niet zo heel goed ken, maar de volgende keer meer wil gaan ontdekken. We liepen door de rue de Rennes, een lange winkelstraat, waar we dit prachtige gebouw in art-nouveau stijl tegenkwamen, waar de Zara in gehuisvest is.

Zara Montparnasse - Lente in Parijs | Dag 1

Ter gelegenheid van ons 12,5 huwelijksjubileum op 30 april, had ik op aanraden een tafeltje gereserveerd in brasserie ‘la Coupole’, een restaurant in art-deco stijl in de wijk Montparnasse. Dit restaurant is een van de bekendste van Parijs en stamt uit 1927, toen het de ontmoetingsplek was voor artistieke en literaire mensen. Picasso, Jean-Paul Sartre and Simone de Beauvoir waren regelmatige gasten. Drie weken van tevoren kon ik reserveren en het was gelukt. En wat hebben we genoten van deze bijzondere ervaring. We kregen een prachtig tafeltje, het eten was uitstekend en de obers waren vriendelijk en hadden veel humor. Ook keek ik mijn ogen uit naar de bezoekers. De een kwam in zijn vale jeans, de ander had zich in een zilveren jurk gehesen. Ik had echt de neiging om mijn notitieboekje erbij te pakken en alles op te schrijven. Dat heb ik ‘s avonds in het hotel gedaan want dit soort observaties kan ik goed gebruiken voor in mijn verhalen.

Brasserie la Coupole - Lente in Parijs | Dag 1

Art deco la Coupole - Lente in Parijs | Dag 1

Interieur la Coupole - Lente in Parijs | Dag 1

Kunstwerk la Terre Louis Derbre la Coupole - Lente in Parijs | Dag 1

Interieur la Coupole 1 - Lente in Parijs | Dag 1

Paris Follies la Coupole - Lente in Parijs | Dag 1

Brasserie la Rotonde - Lente in Parijs | Dag 1

Na dit bijzonder diner, wandelden we nog over de boulevard Montparnasse, waar nog andere beroemde brasseries te vinden zijn, zoals Le Select en La Rotonde, bezocht door o.a. Hemingway. Ik had best even terug willen gaan naar de roaring twenties, net als in de film ‘Midnight in Paris’, maar in plaats daarvan namen we de metro terug naar het hotel om de indrukken van onze eerste dag in Parijs op ons in te laten werken.