Boeken & Schrijven

Boek review | Bestemming Parijs! door Mirjam Mieserius

Bestemming Parijs Mirjam Mieserius - Boek review | Bestemming Parijs! door Mirjam Mieserius

Het boek, Bestemming Parijs! door Mirjam Mieserius kwam ik tegen op de website Frankrijkboeken.nl, toen ik op zoek was naar boekinspiratie. De achterflap van het boek sprak me meteen aan. Ik twijfelde geen moment en bestelde het boek dat ik afgelopen vakantie, die ik op Texel doorbracht, grotendeels heb gelezen.

Korte inhoud

Chloe heeft een passie voor lezen en reizen. Haar verloofde Peter niet. Chloe besluit om dan maar in haar eentje in Parijs in de voetsporen te treden van haar geliefde schrijver Hemingway. Daar ontmoet ze de Franse bouquiniste en schrijver Guillaume die haar meeneemt op avontuur. Er gaat voor Chloe een heel nieuwe wereld open, maar dan staat Peter op de stoep met een verrassing…

Sofia heeft alles voor elkaar. Ze runt een delicatessenwinkel in Montmartre, heeft een geweldig appartement in Le Marais en haar vriendje Jean-Luc houdt immens veel van haar. Toch is niet alles rozengeur en maneschijn in Sofia’s leven. Sofia draagt een geheim met zich mee wat ze angstvallig voor iedereen verborgen houdt. Maar geheimen komen altijd uit en Sofia dreigt alles te verliezen wat haar lief is.

Lizzy heeft San Francisco achter zich gelaten om in Parijs een wereldberoemde muze te worden. Met een flinke dosis zelfvertrouwen duikt ze direct na aankomst het Parijse kunstenaarsleven in en hoopt de waardering te krijgen waar ze zo wanhopig naar op zoek is. Lizzy schuwt daarbij geen grens, ook niet die van zichzelf, wat haar uiteindelijk duur komt te staan. De paden van de vrouwen kruisen elkaar tijdens hun zoektocht naar liefde, moed en durven zijn wie je werkelijk bent.

Het verhaal

De lezer volgt de Parijse belevenissen van Chloe, Sofia en Lizzy in afwisselende hoofdstukken. De personages hebben alledrie een heel ander karakter, maar wel hetzelfde doel dat ze nastreven: geluk vinden in Parijs. Chloe woont in Londen waar ze bij een reisbureau werkt. Sofia is geboren in New York en komt na een nare gebeurtenis naar Parijs om opnieuw te beginnen. Lizzy komt uit San Francisco en heeft de droom om iemands muze te worden.

De personages zijn goed uitgewerkt en je leert ze goed kennen. De lezer leert Chloe, Sofia en Lizzy goed kennen en wordt helemaal meegenomen in de keuzes die zij maken om hun geluk na te streven. Juist doordat de drie personages zo verschillend zijn, is het interessant en leuk om te lezen welke keuzes zij maken om hun doel te bereiken. De gevoelens die de drie dames hebben, worden mooi beschreven en je leeft als lezer echt met hen mee naar hun zoektocht naar geluk en liefde tot het moment dat hun paden elkaar kruisen.

Cafe in Parijs - Boek review | Bestemming Parijs! door Mirjam Mieserius

Mijn mening

De auteur heeft een prachtige beeldende schrijfstijl en zo reisde ik vanuit mijn stoel in Texel zo naar Parijs, naar de plekken die mij ook heel vertrouwd zijn (en ik zo mis!). Naast dit boek heeft de auteur ook een website waar je leuke informatie over Parijs en de plekken uit het boek kunt vinden. Een leuk naslagwerk als je zelf van plan bent naar Parijs te gaan of meer wilt weten over de plekken uit het boek.

Een zin die me bijgebleven is en ik vaak herlees is:

‘Parijs leerde me namelijk dat het niet belangrijk is om te krijgen wat je wilt, maar om te worden wie je bent, want dat is wat je pas echt gelukkig maakt.’

Bestemming Parijs! is een heerlijk feelgood verhaal dat me zo naar Parijs bracht met een mooie boodschap: durf te zijn wie je bent en ga voor je droom!

Over de auteur

Mirjam Mieserius begon in 2018 aan dit verhaal toen ze in Parijs was, maar toen het verhaal afgeschreven was, lag er geen manuscript maar een filmscript. De auteur besloot om er een boek van te maken en dit werd Bestemming Parijs! Een prachtige debuutroman dat smaakt naar meer wat mij betreft!

Ga jij dit boek ook lezen?

2 thoughts on “Boek review | Bestemming Parijs! door Mirjam Mieserius

Geef een antwoord